03 september, 2008

Kuletistel!

Kuletistel i Pulsatilla-hagen. Foto: Pulsatilla

Et lite tips til en dekorativ sensommerblomst i dag: Kuletistel, eller Echinops, er en kjempefin staude å ha på et solrikt sted i hagen. Den "ekte" E. ritro kan bli opptil meteren høy, men det finnes ulike sorter og arter som blir lavere også, for eksempel den flotte Echinops bannaticus 'Taplow Blue'. Kuletistel er flott å bruke i sensommerrabatten og jeg synes den passer veldig fint sammen med Purpursolhatt og Elefantgress, gjerne med en lavere kattemynte som underplanting.

13 kommentarer:

Hilde S. sa...

Hei hei.
Eg må berre få oppklare ein ting. Eg eig ikkje eit einaste plommetre desverre, men har fått av ei koseleg dame som har 30 plommetrær:)
Kuletistel er ein tøff blom, og kanskje den kan få vekse i min hage ein gong. Berre eg kjem i gong med plantinga skikkeleg:)
Ting tar tid.
Ha ein fine dag.

Kathrine sa...

En favoritt i hagen ja:-)) Kuletistel er nydelig!

:-)

TurboLotte sa...

Kjempetøff!!

heidi sa...

Ja den er inmari fin, en slik en ønsker jeg meg også....

MOLLY sa...

Åh, denne har jeg sett på!!! jeg kliker så godt de litt buskete og rufsete blomstene:) også lekker farge!!!
Jeg suger til meg alle tips:)
Idag begynner gjerdearbeidet...puh, så blir det litt planting i år, så får vi fortsett neste år:)
ha en alldeles fin dag, og den lekestuen...WOW:)

Elisabeth sa...

Kuletisten er herved høyt på min ønskeliste :) takk for tips.

Grip dagen sa...

Kuletistelen er nydelig!
Jeg har over 100 ulike planter i hagen - men ikke en slik...
Den står på ønskelista!

Lekehuset deres var det litt av en dimensjon på!
Tenk så flott barna får det der inne!
Vi snekret også lekehytte i hagen der vi bodde før. Tror jeg synes det var like moro som ungene...
Det blir jo som et smykke på tomta!
Når julen kom var det hjerter i vinduet, krans på døra og ei bøtte med granbar og kongler utenfor.
Nydelig å se lyset strømme fra det lille huset!

Takk for titten!
Marit

BROCANTE sa...

Flott plante. Koste meg med bilder fra hagen din.

leneifredrikstad sa...

Kul kuletister du har. Hyggelig at du kom og kikket på min nye hageblogg. :)

GundaM sa...

Jøss, så nydelig den er!

Takk for hilsen i bloggen min, så fant jeg frem til din;0)

Koselig koselig sa...

Denne har vi i hagen også og biene elsker den. Nydelig blomst:) Annerledes. Utrolig fin blåfarge også synes jeg :)

Tina sa...

Nydelig bilde, dette var lekkert! Må nesten herme etter til neste år tror jeg! hihi håper det er greit...

hvorfor ikke... sa...

Takk for gode tips!
JA, den er virkelig dekorativ!