14 mai, 2011

Blanke ark!





Endelig blir det ordentlig kjøkkenhage! Nå har basisen kommet på plass, og i helgen skal høybedene fylles med jord og frø og planter. En innramming skal den lille hagen også få. Dette blir toppen! Vi har gjort en innsats med å legge duk og fylle på grus, og så skal det et tynt topplag av singel etterhvert. Det blir lettstelt og fint å slippe å luke og klippe mellom kassene, det holder å stelle pent med det som er oppi for meg.

Høybedene jeg har brukt er nye i nettbutikken, og laget i solid sedertre, så de skulle nok leve litt lenger enn mine slitne pallekarmer. Vi har fått inn en "luksusvariant" med sneglestopp i kobber og rammerverk for fiberduk, og en helt enkel stabelbar variant. Begge kommer flatpakket med alt du trenger for å sette dem sammen.  Nå tenker jeg hvertfall å teste dem ordentlig ut i egen hage.

Planen for innholdet i kjøkkenhagen er salat, reddiker, mangold, squash og  gulrøtter. Urter har vi også men de tenkte jeg å ha i et bed ved terrassen. Noen blomster til snitt tenkte jeg også å få plass til - ingen sommer uten ringblomster og pyntekorg for meg! Hva har du i kjøkkenhagen din i år?

3 kommentarer:

Hannes hage sa...

Se det, virkelig flott. Har sikler på de plantekassene selv, men endte opp med pallekamre. Det er litt av en jobb med å få gjort grunnarbeidet ordentlig i kjøkkenhagen, men så utrolig deilig når det er gjort. Vi gjorde noe tilsvarende som deg i påsken, og fikk forvandlet en kjøkkenhage som hadde blitt en riktig ugressåker til en lettstelt og praktisk hage med opphøyde bed, og grusganger. Så deilig det er å slippe å luke mer enn nødvendig. Kjempemoro er det med kjøkkenhage!

Kjerstini sa...

Kor kan eg få tak i ein slik bue? Veldig fin!

Mariann sa...

Opphøyde bed er helt lurt.Mye lettere å stelle med plantene når man slipper å bøye seg helt ned til jorden. Luking blir nesten unødvendig.