20 februar, 2007

Pottemakeri...

Når jeg hører ordet, ser jeg egentlig for meg lekre terracottapotter i alle størrelser, men det er ikke det jeg har produsert i dag. Jeg har blitt litt hagegal, og dermed har jeg bestemt meg for å så; noe jeg ikke har bedrevet på flere år. Da jeg begynte å frekventere forumet Hagegal kom jeg på hvilken glede det var å se små spirer komme opp av jorden, jeg sådde mye for en del år siden; før "tidsklemma" var et begrep som gjaldt meg. Nå har jo klemma sluppet taket litt igjen og overskuddet kommer tilbake. Og jeg lengter etter å se små spirer dukke opp! At jeg i tillegg skal fylle en hage med planter når sommeren kommer gjør jo at dette kan være et fornuftig prosjekt også.

Det er enkelt å lage sine egne potter av avispapir, det blir billig og det er miljøvennlig. Man bare ruller strimler med avispapir rundt pottemakeren, bretter inn i bunnen og stamper den til - vips en potte. Så lett at det nesten er kjedelig - men ikke helt! Hvis man ønsker at det skal bli litt mer utfordrende, kan man forsøke å gjøre dette med to hjelpsomme toåringer springende omkring, som vil hjelpe med å klippe, hjelpe med å fylle potter med jord og så frø. Og innimellom dette spille bildelotto, tegne med tusj og perle med nabbiperler. *svett*

klar for å så når frøene er klare

Åh, hva jeg sådde? Jeg har ikke sådd ennå. Frøene ligger i varmt vann og skal ligge til i morgen. Det lærte jeg på Hagegal :-) Men jeg skal så storkenebb - som jeg håper skal bli en ny favoritt i hagen.

7 kommentarer:

Mia sa...

Så smart det der så ut da. Jeg har nettopp hatt et innleg om frø og såing, men hadde faktisk tenkt å vente i noen uker enda før jeg setter i gang på ordentlig (innlegget mitt i bloggen var mer om drømmer enn virkelighet...) Men kanskje jeg ikke trenger å vente så lenge alikevel... Takk for koselig kommentar i bloggen min.

Hemma på Landet sa...

Tittar in på din fina blogg. Ha en bra dag. Kram Stina

Guldkant På Livet sa...

Vilken sådd! Och fina såkrukor du tillverkat! Ingen dum idé!

Tack för dina snälla ord om min blogg! Jo, det är samma märke på alla skålar och fat jag fotade i smabnad med en mässa. Det är JellyBeans alltihopa!

Ha en bra lördag önskar Mari.

ANNICHE sa...

Hei !
Så mage smarte tips...
Når det er sagt er jeg glad i hage, men kverker alt som blomster innendørs:) ...Så jeg mottar tips med lutter øre!
Er det du som har denn nettbutikken også? Venninnen til Olstad?
Jeg synes det er hygelig med en norsk hageblogger!!!!'
Gleder meg til å følge rådene dine...regner med du kommer mrd norn - hehe!!!
Tusen takk for hilsen for hilsen på bloggen også.
@

Guldkant På Livet sa...

Griseknoer går nog att få lika tama och gulliga skulle jag tro! Det är rara djur de med, har ni många?

Hur går det med sådden? // Mari.

Olstad sa...

Nå er det godt jeg skal til Rødenes om noen få dager for jeg trenger sårt en pottemaker for å få plantet alle mine frøplanter...

Pulsatilla sa...

Mari: Vi har veldig mange griser. Ikke det spor romantisk Lønneberga-preg over gårdsdriften her, dessverre. Men det er jo et levebrød :-) I gamle dager var det derimot både kuer, får og høns her på gården.

Olstad, velkommen skal du være!