09 april, 2007

Drivhus under oppføring!


Klart for støping - det som stikker opp i midten er acodrainet - drenering så jeg kan spyle inne i drivhuset. Det er også armering i betongen, og så har vi lagt inn varmekabler for fremtidig bruk. Under betongsålen er det gravd til frostfritt, fylt opp med pukk/singel og lagt isolering.


Sålen er støpt, dreneringsrenne på plass og ramma til drivhuset montert.


Her har reisverket kommet opp, så langt vi rakk før snøen la en demper på byggelysten. I dag har det vært hvitt av snø rundt huset.

Nå er påskedagene over, og jeg har brukt dem til å lade opp til resten av April, som blir en travel men trolig veldig morsom og spennende måned jobbmessig.

I påsken har det også skjedd en del med drivhuset som jeg har ventet sånn på, men dessverre er det ikke ferdig ennå. I går var det ren snøstorm da vi forsøkte å montere, så vi lot det være. I dag har vi kost oss med jentene før barnehagen begynner igjen i morgen. Men mye er likevel gjort - det er støpt solid såle, og reisverket er på plass. Nå gjenstår egentlig bare den enkleste jobben, å få montert alt glasset. Vi må også vente på en ny dør - så sant vi ikke er stokk dumme når det gjelder drivhusmontering er delene vi har fått til den 20 cm for korte... Vet drivhuset også finnes i en lavere utgave, så det er nok en glipp i pakkingen. Mangler også takpynt til en seksjon, men det er jo ikke så tvingende nødvendig for bruken av huset.

Når mannen har fått selve huset opp begynner min jobb både inni og utenfor - jeg skal bygge hevede bed av pallekarmer for å ta opp terrengforskjellene rundt huset, og så skal det være heller foran inngangen. Håper å kunne vise ferdige bilder av dette i løpet av mai.

8 kommentarer:

Milly sa...

For et aldeles nydelig drivhus! Tenk som du vil kose deg derinne...
Kan jeg forresten spørre deg hvor du har funnet det?
Lykke til videre med oppsettingen!

Mors værelse sa...

Åååå, så spennende.Det ser kjempe fint ut, gleder meg på dine vegne og ser frem til videre dokumentasjon av prosjektet..lykke til!!

Mia sa...

Sååå fantastisk med drivhus (står høyt på ønskelisten min...) Jeg også lurer på hvor du har fått tak i det? Og så gleder jeg med til flere bilder...

ohelene sa...

No fekk eg berre enno meir lyst på drivhus! Har fått klarsignal her heime så eg ventar i grunn berre på våren...

Pulsatilla sa...

Drivhuset er kjempeflott, om en litt vanskelig å montere - men det har jeg forstått det som de fleste drivhus er... Mitt er et Janssens Helios Standard fra Grønt Fokus. - den grønne lakken og takdekoren er tilvalg som jeg bare måtte ha :-)

elin1976 sa...

Din heldigris( he he)
Kos deg med det nye drivhuset:O)

Mona. sa...

Wow,for et flott drivhus !! Her kan du jo nesten bo,så fint er det ! Kan jeg spørre hva herligheten koster ? Savner mitt gamle,men det var ikke av denne kvaliteten,nei....åh,nå vil jeg bare ha et sånt som du viser ! Tenk så mye kos og glede du kan oppleve her,gleder meg til resten,jeg... :) Kos deg videre :)

Lisa sa...

Oj så fint! Jag är drömmer själv om ett växthus så det är jätteintressant att se hur ni satte upp det!