26 juni, 2008

Årets peonblomstring




Peoner er og blir favoritten i hagen - og nå blomstrer de store, velduftende for fullt hos meg. Jeg har bare to av dem, en lys rosa og en hvit som har bodd i hagen lenger enn jeg har gjort - jeg skrev om dem i fjor også. I år har jeg gitt frøken rosa en ny kavaler, og om jeg skal si det selv var det en perfekt match. Også dette er en gammel og tidligere omtalt favoritt, lammeøre.


Se så vakkert de står der sammen - det lodne grå mot det bleke rosa.

Men man kan ikke bare nyte blomstene ute i bedet nå som det er så mange av dem - jeg plukker meg buketter fra hagen, med peoner, marikåpe og moskuskattost som hovedstamme, og ellers hva jeg måtte finne. Deilig å ha litt hage med seg inn når man må sitte på kontoret mens solen skinner!

Masse blomster i stor vase - når det kommer fra egen hage og grøftekant har man råd til å være litt raus! Kos dere og ta vare på dere selv - bruk de lyse sommerkveldene mens vi har dem.


(Alvespirevasen og blomsterkurven er fra min lille butikk)

10 kommentarer:

Jonna sa...

Vakker kombinasjon, faktisk så vakker at jeg tror jeg må kopiere det.
De rosa peonene mine trenger selskap, nemlig :)

moseplassen sa...

så vakkre kombinasjoner :) virkelig nydelig rosatone på den peonen!
Vakker kurv var det også :D

Monicas Hage sa...

Riktig vakker kombinasjon, og nydelig farge på peonen! Vet du hva den heter? En slik må jeg prøve å få tak i... Peoner er min absolutte favoritt også:)

mali-mo sa...

Lammeøre er nå kommet på listen over ting som skal med hjem igjen etter neste hagesenterbesøk. Nyyydelig kombinasjon! Peonene dine er fantastiske. Mine her rundt huset ernyplantet i år, men på hytten har vi noen som er blitt så gamle at de gir godt med blomster. Vakkert!

Ang. maling av de stolene så var det et herk...det er noe slags gummitre tror jeg det heter, Bohus på sitt verste, så jeg måtte bruke heftgrunn etter salmiakkvasking for å få malingen til å sitte. De var jo mørkegrønne dengang da...så jeg måtte ha 3 strøk i tillegg til grunning...;/ men malingen har holdt med hard bruk i 2-3 år, så det var jo verdt det.

Haust sa...

Herlege sommarbilete! Peonane dine er vidunderleg vakre!

Naturegirl sa...

I rushed right over to see your peonies! Gorgeous! Wonderful bunch to bring indoors too!
We are a couple of frill seeking pink peony type of girls! Nice to meet you! Thank you for stopping by my blog :)NG

mali-mo sa...

hehe, nei kan tenke meg hvilke stoler du har, akkurat de jeg kunne tenkt meg ;) Jeg har en av den typen borte på låven, menhar ikke fått pusset den opp ennå. Mine Bohus stoler er moden for fyllingen forlengst, men det koster jo å kjøpe nye så inntil videre står de nå her, selv om beina vipper og spriker i alle retninger ;) Ha en fin helg!

Min Verden Hanne sa...

Måtte le når jeg så din Dronning Ingrid... ;) Jeg kjøpe et par jeg også før jeg endelig fant Dronninga! Se på sidene til Edgars Hage. Jeg har kjøpt noe som jeg trodde var Rosebud Appelblossom. Det er det ikke, men din ligner (kanskje)... ;) Hanne

Garden Angel sa...

Dette synes jeg er en vakker fargekombinasjon også:))
Herlig å kunne plukke inn blomster fra hagen og kunne nyte de inne;)
Peoner er bare nydelige!
Også dufter de så godt:)
Fortsatt god sommer til deg!
Klem fra meg(",)

Hem och Lycka sa...

Ljuvliga bilder.. kram!