31 mars, 2007

Denne skal bort!


This has to go...

I det deilige vårværet begynner hvertfall tankene om hagen å surre oppe i hodet, selv om det er dårlig med tid til å gjøre noe med det om dagen.

Jeg har et gammelt staudebed som skal totalrenoveres i sommer. Det blir en tøff jobb, for det er mye kveke i bedet. Det må spas dypt, legges sperre mot plenen omkring (ellers vokser bare ugresset inn i bedet igjen) og de staudene som skal beholdes i bedet må tas opp og røttene spyles skylles rene for infiltrerte ugressrøtter. Har noen fine gamle peoner som jeg tror blir vriene, der har kvekerøttene vokst gjennom knollene *irritert*.

Jeg synes valmuene er så flotte, men de blomstrer omtrent samtidig med peonene og det blir total fargekræsj, og siden jeg er enda mer glad i peoner, så blir det farvel til valmuene i sommer. Men de blir ikke forvist fra hagen. De skal få oppstå i all sin prakt et annet sted.Peonene som er skyld i forvisningen

7 kommentarer:

elin1976 sa...

Tusen, tusen takk for du gadd å ta deg tid til å se på hagen. Jeg har printa ut det du har skrevet og kommer til å bruke mye av det! Skal på hagesenter og se etter de plantene du nevnte og masse stauder. Du er utrolig snill. Masse klemmer fra Elin:O)

Guldkant På Livet sa...

Nog är Vallmo vackra men är ena jäklar på att sprida sig! Hos de som inte vill ha dem! Men de kan vara svåra att få att växa hos de som VILL ha dem! Men jag håller med, pioner är ju de mest underbara! Önskar jag hade pioner! Vi hade en buske med vita pioner i vår sommarstuga förut med den är såld när vi köpte detta hus. Jag får väl försöka sätta nytt... Ja, små tussligon/hästhover från barnen slår nog minst lika högt!! Ha det gott!! Mari.

ohelene sa...

Nydelige Peonar! Eg legger deg til på min bloggroll!

anniche sa...

Mmmmmmm, elsker pioner!

Fortsatt God Påske;)

Olstad sa...

Pioner er så flott så flott.

Vi har noen som står i vilnisset hos oss også. Lurer på om jeg kan/skal flytte dem for de står nå langt nede i hagen som er mange år til vi kommer så langt som å få ordnet der.

Hvordan går det med drivhuset ditt foresten så i ett tidligere innlegg at du snart skulle begynne som drivhus bygger :-)

Guldkant På Livet sa...

Ville bara önska dig en riktigt Glad Påsk! Mari.

Karna sa...

Har noen bed som skulle vært spadd om jeg også, har noe ugress som er helt umilig å bli kvitt, har nesten gitt opp bedene, men kan jo ikke gi meg på tap heller...

Håper vi får se resultatet, både valmuer og peoner er nydelige, synd de blomstrer så kort tid...